کد مطلب:234515 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:164

بهداشت عضلات و مفاصل
عادت به ورزشهای سبك هم برای قلب مفید است و هم برای عضلات و مفاصل، ولی باید دانست كه ورزش باید در اوقات معین و با برنامه مخصوص انجام شود پیاده روی روزانه هم، برای بهداشت عضلات و مفاصل فائده بسیار دارد همچنین گردش خون را منظم می كند.

امام علیه السلام فرموده: هر كس می خواهد از بیماری مثانه شاكی نباشد ادرار خود را حبس نكند اگر چه سوار بر اسب باشد با این دستور هم رعایت بهداشت دستگاه تناسلی را توجه می دهند و هم رعایت دقیق اوقات ادرار كردن را یادآور می شوند.

باز هم امام علیه السلام درباره بهداشت جهازات هاضمه می فرمایند: آنان كه نمی خواهند از درد معده رنج و عذاب باشند، میان غذا آب ننوشند، نوشیدن آب در وسط غذا بدن را رطوبی مزاج و معده را ضعیف می كند و سوء هاضمه می آورد.



[ صفحه 123]



باز هم امام علیه السلام می فرمایند: كسی كه نمی خواهد در مجرای ادرارش سنگ به وجود آید، هنگام طغیان شهوت از حبس كردن منی پرهیز كند و عمل جماع را بیشتر از حد عادی طول ندهد امام علیه السلام باز هم به دستورهای بهداشتی خود ادامه داده می فرمایند آن كس كه می خواهد دندانهایش از آسیب فساد ایمن بماند تا یك لقمه نان بخورد، لب به شیرینی نزند بعد هم از چگونگی خواب، پس از غذا خوردن غذا سخن می گویند: كسی كه می خواهد پس از خوردن غذا استراحت كند، بهتر است ابتدا روی پهلوی راست بخوابد و پس از مدتی از پهلوی راست به پهلوی چپ بغلطد آن گاه به خواب راحت برود.

سپس این فصل را با یك سلسله اندرزهای مفید در مورد بهداشت جهاز هاضمه و معالجات فیزیكی خاتمه می دهند و می فرمایند:

كسی كه از گردش بادهای سرد در بدنش رنج می برد می تواند ناراحتیهای خود را به وسیله شاف یا اماله و نشستن در آب گرم و مالیدن روغنهای نرم كننده بر پوست و مفصلها برطرف سازد.